Poziția ACC privind selecția pentru clasa a V-a
Propunere pentru proiectul Legii Invățământului Preuiversitar, cu privire la selecția elevilor în clasa a V-a la unitățile de învățământ care nu dețin clase de nivel primar
În proiect această procedură apare sub forma ”Art.26 (3) Înscrierea elevilor în clasa a V-a, la unitățile de învățământ care nu dețin clase de nivel primar, se realizează fără evaluări”.
Prin această intervenție propunem modificarea articolului sub următoarea formă:
Art.26 (3) ) Înscrierea elevilor în clasa a V-a, la unitățile de învățământ care nu dețin clase de nivel primar, se realizează în conformitate cu o metodologie specifică, elaborată de Ministerul Educației, prin care unitățile de învățământ în cauză primesc aprobarea aplicării unei proceduri de selecție proprii”
Argumentație:
1. Pentru clasele care funcționează în colegiile naționale selecția are în vedere:
- realizarea unei ierarhizări care să permită departajarea numărului de elevi corespunzător numărului de locuri, dintr-un număr de candidați care depășește cu mult (uneori de 3-4 ori) locurile disponibile;
- selectarea unor elevi capabili de performanță având în vedere că la nivelul gimnaziului, se formează numeroase competențe și educația oferită acum constituie un fundament important pentru dezvoltarea ulterioară și o premisă a performanței;
- o educație orientată către performanță care debutează încă din gimnaziu și care constituie o condiție importantă a reușitei ulterioare.
2. Pornind de la prevederea Art. 71 (1)” Evaluarea se centrează pe competenţe, oferă feedback real elevilor, rezultatele acesteia au scop formativ și stau la baza planurilor individuale de învăţare realizate de profesorul de la clasă”, coroborat cu art. 67 (1)”Curriculumul naţional pentru învăţământul primar şi secundar inferior se axează pe 8 domenii de competenţe-cheie care determină profilul de formare a elevului”, prin care sunt precizate, la alin.e): ”competențe personale, sociale și de a învăța să înveți”, ca fiind extrem de importante, credem că se impune ca selecția elevilor pentru clasele de gimnaziu, cu sau fără studiu intensiv al limbii moderne, să fie realizat pe baza unei evaluări la decizia și specificul unității de invățământ.
În sprijinul acestei aprecieri adăugăm că învățarea socială presupune și capacitatea de a gestiona situații complexe (de exemplu participarea la un examen, capacitatea de a lucra în medii concurențiale, capacitatea de a gestiona un conflict etc) și ea se formează de la o vârstă cât mai mică.
3. Propunerea noastră are în vedere și Art.72, (5) ”în situația în care elevul urmează învățământul secundar inferior în altă unitate de învățământ, unitatea de învățământ de proveniență transmite rapoartele descriptive de evaluare și planurile individualizate realizate de cadrul didactic, părți componente ale portofoliului educațional, unității de învățământ la care elevul urmează învățământul secundar inferior”, astfel încât selecția să valorifice portofoliul educațional al elevului, cu evaluările de parcurs ( clasele a II-a și a IV-a), alături de rezultate performante obținute la competiții școlare acreditate și la eventuale teste/interviuri privind capacitatea de comunicare, sau din limba modernă ce va urma să fie studiată în gimnaziu.