Poziția ACC privind excelența în educație
Poziția Alianței Colegiilor Centenare
de susținere a excelenței în educație și a pregătirii elevilor capabili de performanțe (academice) înalte
În acord cu obiectivele Alianței Colegiilor Centenare (ACC) , Consiliul Director al organizației, după consultarea membrilor Adunării Generale a ACC, face cunoscute pozițiile sale față de excelența în educație și pregătirea elevilor capabili de performanțe înalte.
Prezentul demers are la bază problemele identificate de membrii ACC:
- Lipsa definirii educației de excelență si a performanței (academice) înalte;
- Confuzii frecvente între educația de excelență și performanțele (academice) înalte;
- Eșecul educatiei de excelență, așa cum este reglementată de legislația în vigoare(succesele obținute de elevii români la diverse concursuri internaționale au alte explicații, care pot fi argumente pentru prezenta propunere a ACC);
- Lipsa de susținere reală, din punct de vedere legislativ și din punct de vedere financiar, a excelenței în educație (la nivelul școlilor în care învață elevi cu performanțe academice ce depășesc cu mult media națională la un anumit nivel de invățământ), a elevilor capabili de performanțe înalte și a profesorilor îndrumători apți să pregătească elevi de excepție.
Aceste probleme sunt generate de diverse cauze:
– excelența în educație depinde nu doar de elevii admiși într-o școală, ci și de resursa umană care, în prezent, nu poate fi selectată pe baza competențelor reale, dată fiind metodologia de mobilitate a personalului didactic care furnizează, mai degrabă, excepții de la regula competenței profesionale (metodologie susținută puternic de sindicate, la nivel național);
– CNID (Consiliul Național de Învățare Diferențiată) prevăzut în Legea 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, nu a fost înființat niciodată;
– finanțarea CJEx/CMBEx a fost insuficientă și ineficientă, sau nu s-a făcut deloc prin ministerul educației;
– structurile CEx nu sunt funcționale în toate județele, sau activitățile CEx se îndepărtează (în unele județe) de ideea de performanță înaltă, aspect nemonitorizat de minister și nereglat în timp;
– numărul de norme pentru CEx variază, fără vreo justificare sau criteriu de eficiență;
– ideea de normă didactică în CEx elimină posibilitatea atragerii unor resurse umane de excepție (studenți-fosti olimpici naționali și internaționali, colaboratori din cercetare, mediul universitar sau din alte domenii) retribuite pentru munca de pregătire a elevilor capabili de performanțe înalte.
În acest context, ACC militează pentru promovarea și susținerea legislativă și financiară a excelenței în educație (învățământ de calitate înaltă la nivelul unei școli) și a performanțelor înalte obținute de elevi capabili de astfel de realizari, alături de îndrumători potriviți.
În accepțiunea membrilor ACC, excelența în educație, construită prin cultivarea unor valori perene, însemnă obținerea unor competențe de înalt nivel față de media națională, de către elevii unei școli. Colegiile Centenare, cu tradiția lor îndelungată în educarea elevilor, obțin excelența în educație formând, pentru societate, oameni remarcabili. Majoritatea personalităților românești, oameni de știință sau oameni de cultură, oameni care au contribuit la progresul real al națiunii române, au avut sau au în parcursul lor educational o perioadă de studiu într-unul dintre colegiile centenare. Prezenta poziție nu minimalizează în niciun fel meritele liceelor și colegiilor din România care nu fac parte din ACC, cunoscut fiind faptul că există școli în afara asociatiei noastre care obțin pentru elevii lor excelența în educație.
Performanțele (academice) înalte, în accepțiunea membrilor ACC, sunt acele performanțe obtinute în mod exceptional de elevi speciali(nu doar la olimpiadele școlare!), cu capacitate de înțelegere profundă și rapidă, cu ritm de învățare alert și cu aplecare către cercetare, analiză și creare de conținut (științific, artistic, cultural etc.).
Pentru obținerea unei reale susțineri și a unei reale promovări a excelenței în educație și a performanțelor (academice) înalte, ACC consideră necesară atingerea următoarelor obiective:
- Definirea cuprinzatoare a educației de excelență și a performanței înalte;
- Crearea cadrului legislativ pentru funcționarea cu autonomie sporită( în selectarea elevilor și a resursei umane pe baza unor concursuri specifice, în recrutarea directorilor, în utilizarea unor resurse financiare etc.) a școlilor care își propun obținerea excelenței în educație;
- Crearea cadrului legislativ de înființare a unor nuclee de pregătire pentru perfomanțe înalte sub “umbrela” unor unități de învățământ și finanțarea acestor nuclee, separat de finanțarea obligatorie a școlii ”umbrelă”;
- Specificarea, în noua lege, a atribuțiilor unei structuri naționale (CNE) cu personalitate juridică, care să aprobe, să coordoneze, să sprijine, sa monitorizeze și să finanțeze (prin granturi) funcționarea nucleelor de pregătire pentru performanțe înalte (scopul fiind distribuirea banilor strict către cei care fac efectiv performanța).
Soluții propuse de ACC pentru atingerea obiectivelor enunțate:
- Excelența în educație are nevoie de predictibilitate și de resurse. Resursa umană de calitate a fost principalul motor al educației valoroase și al menținerii excelenței în educație obținută de colegiile centenare până în prezent. O posibilă soluție pentru obținerea acestui deziderat al ACC, dar și al altor școli, ar fi pilotarea descentralizării manageriale.
- Adoptarea structurilor de tipul nucleelor de pregătire pentru performanțe înalte(NPPI), care vor funcționa pe lângă anumite unități școlare(școli “umbrelă”) și se vor înființa la inițiativa unor grupuri de profesori si elevi cu istoric în obținerea performanței înalte, din unitățile școlare respective sau din altele. Aprobarea inființării NPPI va fi atribuțiunea CNE și va avea la bază un contract pe perioadă determinată cu școala “umbrelă”, care cuprinde: ținte, responsabilități, drept de control, finanțare, termene etc., iar prelungirea acestuia se va face dacă sunt realizate performanțele asumate. ( finanțarea se face prin granturi, pe baza unui proiect aprobat de CNE; în acest mod, orice contract în interiorul grantului aprobat, este semnat de școala ”umbrelă”, iar finanțarea este dedicată NPPI din școala respectivă; avantajul acestei forme este acela că pot fi aduși și remunerați oameni valoroși pentru o astfel de pregatire, care nu sunt neapărat profesori în sistemul de învățământ preuniversitar). În acest proces, organizat pe principiul ”de jos în sus”, vor izbândi doar NPPI care fac cu adevărat performanță și care vor ști, cu siguranță, să-și construiască proiectele, bugetele și să-și coopteze resursa umană necesară.
- Deși în proiectul legii educației preuniversitare apar atribuții ale CNE, acestea nu prevăd clar cum anume coordonează finanțarea excelenței. Introducerea în lege a unei prevederi de evaluare a propunerilor de nuclee de pregătire pentru performanțe înalte de către CNE și de aprobare a înființării și a finanțării acestora , ar fi de de dorit.
Consiliul Director al ACC, 11.01.2023